János Vitézig az AC/DC-ig
Minden mindennel talán nem, de sok minden sok mindennel összefügg. Amikor 1990-ben elkezdte nagy utazását a világháló, azaz a World Wide Web (ami nem ugyanaz, mint az Internet) a legizgalmasabbnak azt találta mindenki, hogy a szövegek egy kattintással (kezdetben enterrel) egy másik, akár nagyon messze levő szöveghez kapcsolódnak és ez a sok kapcsolódás (link) egy idő után hatalmas hálózattá és teljesen hétköznapivá vált. A szövegek kiegészültek mindenféle médiummal, így a hipertext aztán hipermédiává vált.
Ma senki sem lepődik meg, ha gyorsan érdekes útvonalakon egészen távoli helyekre vagy érdekes fogalmakhoz jutunk el a böngészőnk segítségével. Játszani is lehet ezzel. Egy ilyen játék, ha egy YouTube-videótól egy másik videóhoz próbálunk eljutni úgy, hogy közben nem írunk be keresőkifejezést, csak az ajánlott videók közül egy másik videóra kattintunk, aztán egy másikra, mindaddig, míg a célhoz el nem jutunk.
A Youtube-on pattant elém a János Vitéz (írta: Petőfi Sándor, előadja Lutter Imre) című videó és arra voltam kíváncsi, hogy hány kattintásra van tőle az AC/DC (ez egy zenekar) Hells bells című muzsikája.
Ez a játék nem új, de annak „megér egy misét”, aki még nem kísérletezett ezzel és szeretne valami könnyed játékot kipróbálni a diákokkal, gyakorlatilag bármilyen tantárgyhoz kapcsolódva és nagy sokféle korosztállyal. A játékot azzal kezdjük, hogy a YouTube-ról kijelentkezünk, esetleg az előzményeket és a cookie-kat is töröljük! Ezután a jobb oldalon felajánlott videók közül kattintunk egyre, amelyíről azt gondoljuk, hogy a célhoz közelebb visz. Így lépünk a következő állomásra és ezt addig ismételjük, amíg el nem jutunk a célvideóhoz.
Figyelem! A játék során a tanulók reklámokkal is találkozhatnak. Bizonyos időszakokban politikai hirdetésekkel is!
Ez a YouTube-labirintus alkalmat ad arra, szó essen néhány fontos témáról:
- A világhálón a tartalmi elemek között kapcsolatok vannak és ebből egy egyre nagyobb hálózat kerekedik, növekszik.
- Ha megosztunk egy videót, akkor nagyon fontos a címe, a leírása, a címkéi, a szerző (ez néhány a metaadatok közül)
- A videómegosztón az sem mindegy, hogy egy videót hányan néznek meg, hányan jelölik kedvencüknek (vagy éppen ellenkezőleg), milyen lejátszási listákba kerül bele stb.
- Egy felhasználó videózási szokásait nem őrzi hétpecsétes titok, ha be vagyunk jelentkezve vagy egyszerűen csak mindig ugyanazon az eszközön, esetleg ugyanazzal a böngészővel videózunk. (Én úgy játszottam, hogy kétféle böngészőn is kipróbáltam, ki voltam jelentkezve és töröltem a böngészési előzményeket.)
- Nem meglepő, ha a YouTube minket érdeklő videókat ajánl megtekintésre, megjegyzi, hogy mely videókat hagytunk félbe – ez az a modell, amelynek révén hirdetéseket ajánlhat a felhasználóknak. Ugyanis a YouTube sincs ingyen.
- Érdemes az érdekes videókat menteni vagy lejátszási listákba gyűjteni, ahonnan persze el is tűnhetnek, ha törlik őket
- A játék hasonlít arra, amit Karinthy a Láncszemekben felvetett és amelyet ma már Hat lépés távolságként emlegetünk
- A játékban nem csak egy megoldás létezik arra, hogy eljussunk a kezdőpontból a végpontba
A játék lehetőséget ad arra, hogy a tanulók gondolkodási készségeit fejlesszük, ez egy tanárnak nem rossz ígéret.
A YouTube-labirintus játékhoz mindenki saját szabályokat alkothat, a lebonyolítás is ezerféle lehet, íme néhány ötlet:
- Számíthat a lépések száma vagy éppen az idő, vetélkedőben is szerepelhet
- A diákok bemutathatják egymásnak, hogy milyen állomásokon át jutottak el A-ból B-be, meg is oszthatók ezek az útvonalak (lejátszási lista)
- A játékosok saját címkéket is javasolhatnak a talált videókhoz
- Meg lehet kötni, hogy csak adott nyelvű vagy adott témakörhöz kapcsolódó videók lehetnek a labirintus állomásai
- A kezdőpontot és a célvideót is ajánlhatják diákok, sőt össze lehet kapcsolni így két diákot ér pármunkában dolgozhatnak
- A játékot mobileszközön is lehet játszani
- A YouTube-labirintus nincs az iskolai környezethez kötve, osztálykiránduláson vagy házi feladatként is játszható
- Ha a diákok más osztályokkal, iskolákkal is kapcsolatban állnak (pl. eTwinning), akkor akár két város, két ország, két kultúra stb. videói között is lehet kalandozni
A Youtube-labirintushoz hasonlóan lehet játszani ugyanígy a Wikipédia szócikkekkel.
Nekem a János Vitéz hat kattintásra volt az AC/DC-től, de sok útvonal létezik.