Soha nem tudjuk, hogy mi történik a tanórákon. Mondhat akárki, akármit. Belógathatunk „lakmuszpapírt”, de az max. csak elszíneződik. Egy 2011-12-es önbevallásos felmérés („kutatás”) szerint a 8. osztályosokat tanító magyarországi tanárok 31%-a az órái legalább 25%-ában használt technológiát. Akkoriban még ezt IKT-nak nevezték. Kínos mosollyal és kétkedéssel fogadtuk akkor ezt az eredményt, amiből sokan azt a következtetést vonták le, hogy ez jó dolog. Az, hogy valaki használ ilyen-olyan eszközöket, alkalmazásokat, még semmit, de semmit nem mond a tevékenység pedagógiai-módszertani tartalmáról, minőségéről. Olyan ez mintha kiváló séf lenne mindenki, aki lábasokban főz és serpenyőkben süt.
A technológia oktatási hatásairól úgy érdemes gondolkodni, ha a pedagógiai megközelítést és a pedagógus módszertani arzenálját is figyelembe vesszük. Számos modell született arra, hogy valamiképpen jellemzni lehessen mindezt. Puentedura a SAMR-modellel, Hughes a RAT-modellel, Mishra és Koehler a TPACK-kel iratkozott fel a főtáblára, míg Royce Kimmons a PIC-RAT modellel rukkolt elő. Érdemes elolvasni Kimmons összehasonlító elemzését ezekről.
Itt a PIC-RAT modellt nézzük meg közelebbről.
PIC-RAT
A PIC-RAT modell tulajdonképpen egy 3×3-as mátrix, amely nem csupán a pedagógus munkáját veszi figyelembe, hanem azt is, hogy a tanuló miként van jelen a foglalkozáson. Royce Kimmons modellje a RAT-modell kiegészítése egy új dimenzióval.
A mátrixban vízszintesen jelezzük, hogy miként hat a technológia a hagyományos tanári gyakorlatra, azaz helyettesít (R), felerősít, kiterjeszt (A) vagy átalakít (T).
Függőlegesen szerepel az, hogy milyen módon használják a tanulók a technológiát, azaz passzívan (P), interaktívan (I), alkotó módon (A).
Nem elvárható és nem is lenne jó, ha minden tanóra a táblázat jobb felső sarkában zajlana, de érdemes törekedeni arra, hogy minél többet legyenek a tanulók a felső (A) sorban. Az is elrugaszkodott lenne, ha minden tanóránkat górcső alá vennénk, de jó tudni, hogy hol tartunk és merre érdemes tartani.
Íme néhány példa a PIC-RAT mátrixba helyezett tevékenységekkel:
Ugyanezen példák lehetséges megoldása alkalmazásokkal: