A tanuló egyedül dolgozik a jól specifikált feladat megoldásán és közben tudja, hogy mire figyeljen, tudja, hogy mitől lesz jó az eredmény és már előre örül, hogy jó lesz a tanár visszajelzése. Ez nem egy sci-fi novella részlete. Ez a földi valóság lehet, ha ellenőrzőlistát is adtunk a feladat mellé.
Az ellenőrzőlista egy értékelő- és önértékelőeszköz, amely igen gyakran használt módja a formatív visszajelzésnek az oktatási projektek tevékenységei során. Az ellenőrzőlista (angolul: checklist) hasznos eszköz a tanulói munkák értékelésére, de segítséget nyújt bármilyen folyamatban abban, hogy a kitűzött célt mindig szem előtt tartsuk.
Az ellenőrzőlista lényegében egy olyan felsorolás, amely a teljesítendő követelmények vagy a kötelező tevékenységek, feltételek közül egy sorban mindig egyet tartalmaz. Technikailag az ellenőrzőlistához tartozik egy mező is, amelyben jelölhetjük az adott feltétel teljesülését.
Mire figyeljünk az ellenőrzőlista összeállításánl?
- Az értékelési szempontok meghatározása
Az első lépésben határozzuk meg az értékelési szempontokat, amelyek alapján értékeljük tanulói tevékenységet, folyamatot, produktumot stb. Ilyen szempontok lehetnek pl. egy esszé esetén a tartalom, a szerkezet, a stílus, a helyesírás és a források felhasználása. Amennyiben egy szempont túlságosan összetett, célszerű azt alszempontokra bontani.
- Az értékelési szempontok csoportosítása
Célszerű az értékelési szempontokat fontosságuk vagy témájuk szerint csoportosítani. Ha túlságosan sok szempont gyűlik össze, akkor az ellenőrzőlista nehezen kezelhető, érdemes több, különálló, tartalmilag egységes listára bontani.
- A szempontok egyértelműsége
Minden értékelési szempontnak a többi szemponttól függetlenül értelmezhetőnek kell lennie a tanulók számára. Ha szükséges, röviden fejtsük ki vagy hivatkozással világítsuk meg a szempont tartalmát, a követelményt. Egy szempont csak egy feltételt tartalmazzon, mert csak így lehet teljesítettnek vagy nem teljesítettnek jelölni.
- Az ellenőrzőlisták formai megvalósítása
Érdemes egy egyszerű, jól áttekinthető, saját sablont használni az ellenőrzőlistákhoz. Ez lehet egy felsorolás jelölhető dobozokkal (checkbox) vagy akár egy kétoszlopos táblázat is. Vannak szoftverek és alkalmazások, amelyek támogatják az ellenőrzőlistákat. Bármilyen eszközt választunk, tervezzük meg azt is, hogy a kitöltés eredményét szeretnénk-e látni vagy nem. Utóbbi esetben valamilyen digitálisan megosztott dokumentum vagy más felület használata szükséges. Az ellenőrzőlista akár ki is nyomtatható, ha valamiért különösen indokolt.
- Formatív eszköz
Az ellenőrzőlista alapvetően formatív értékelőeszköz. Ha a szempontokhoz pontszámokat, értékelőskálát rendelünk, akkor az ellenőrzőlista szummatív értékelőeszközként is funkciónál. Ilyenkor tudatosítsuk a tanulókban, hogy a pontszám, érdemjegy a folyamat lezárt eredményére vonatkozik.
Az ellenőrzőlista segít a pedagógusnak rendszerezni az értékelési folyamatot, egyben biztosítja a struktúrát és átláthatóságot az értékeléshez. A tanulók önértékelése során az ellenőrzőlista azért fontos, hogy megértsék az értékelési szempontokat, a tevékenység közben is fennmaradjon a motivációjuk, esetleg javítsák a teljesítményüket.
Ellenőrzőlista készíthető szövegszerkesztővel, de alkalmas eszköz a Onenote, a Google Keep, a Teams, valamint online alkalmazások is, mint a checkli.com, vagy épp a Canva. A generatív mesterséges intelligencia is hadra fogható, de oda kell rá figyelni, illetve pontosan meg kell adni, hogy mit szeretnénk. Az alábbit például a Google Bard készítette kérésemre, harmadszori nekifutásra a teakészítéssel kapcsolatban.